Bugge Wesseltoft a nové pojetí jazzu

Mezi průkopníky moderního jazzu, kteří Čechy v říjnu a listopadu navštíví (Nils Petter Molvaer, Dhafer Youssef, Billy Cobham či John Scofield), nebo již navštívili (Nik Bärtsch), nebude chybět ani norský samorost Bugge Wesseltoft. Ten se představí 25. listopadu v žižkovském Paláci Akropolis se svou obrozenou formací New Conception of Jazz, v níž ho doprovodí čtyři smělé a nadané hudebnice.

Bugge Wesseltoft Bugge Wesseltoft Zdroj: BBC.co.uk

A jak začala Buggeho dráha jazzového inovátora? Přestože na klavír hrál již ve třech letech, veškerého dalšího hudebního vzdělání se důrazně stranil a největší školu mu zprostředkovala otcova sbírka jazzových desek. Ve svých rebelských letech hrál i v punkové kapele, nebránil se však ani elektronické hudbě, která ho nakonec spolu s jeho vášní pro improvizaci dovedla na křižovatku jazzu a elektroniky. A byla to právě tato linie jeho tvorby, která vykrystalizovala do projektu New Conception of Jazz razícího „nové pojetí jazzu". První přelomové album nesoucí stejný název vyšlo v roce 1996 a letošní dvacetileté jubileum projektu Wesseltofta přimělo vyrazit na turné a vzdát hold tomuto počinu, který přinesl světu skutečně impozantní fúzi jazzu a elektroniky.

 

 

Od té doby vyšlo pod hlavičkou New Conception of Jazz celkem šest alb (včetně jednoho živáku) představujících dynamickou směs jazzu, housu, drum´n´bassu a dalších žánrů elektronické hudby, na nichž se vystřídaly takové ikony norského i světového jazzu jako jsou Nils Petter Molvaer, kytarista Eivind Aarset, vokalistka Sidsel Endresen, saxofonista Håkon Kornstad a bubeníci Audun Kleive a Paolo Vinaccia. Každé album série se vždy vyznačovalo improvizační svěžestí, zvukovou nápaditostí i smyslem pro humor. Potutelný úsměv na tváří mi vždy vykouzlí skladba „Oh Ye" z alba Film ing, které začíná komickým huhláním stvořeným zpomalením lidského hlasu, respektive jeho přenesením do nízkých frekvencí.

Sledujte Musicweb na Facebooku:
 

V nové sestavě se Bugge obklopil mladými dámami saxofonistkou Marthou Lea, kytaristkou Oddrun Lilja Jonsdottir, bubenicí a zpěvačkou Siv Øyunn Kjenstad a tablistkou Sanskriti Shrestha. Z kapely díky této ženské přesile sálá docela jiná energie, než na jakou jsme zvyklí u většiny maskulinních jazzových těles dneška – v popředí tu stojí intimita, smyslnost a lehkost a naopak upozaděna je průraznost, improvizační syrovost a do určité míry i improvizační invence. Co se týče rytmu, který vždy v Buggeho kapelách hraje zásadní roli, to kapele skvěle šlape a rozhodně netrpí nedostatkem drivu. O tom, zda dokáže být „nové pojetí jazzu" nové i po dvaceti letech se přijďte přesvědčit 25. října do Paláce Akropolis. Cena vstupenek se pohybuje od 380 do 450 korun.

Přehled

  • Název akce: Bugge Wesseltoft
  • Datum: pátek, 25 listopad 2016
  • Místo: Palác Akropolis Praha
  • Cena: 380-450 Kč
Napsal(a):
:DISQUS_COMMENTS

Další články

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Gogo Penguin

    >Vzrušující pulzující jazz ovlivněný elektronikou. Proměnlivé lámané beaty, telepatická souhra a slabost pro hymnické melodie. Pojďte soutěžit o lístky na 3. dubna do Paláce Akropolis na Gogo Penguin! 

  • Soutěžte o 2x1 lístek na koncert Maarja Nuut & Ruum

    Houslistka a zpěvačka Maarja Nuut čerpá z hudby estonského venkova. Z prastarých melodií cítíme návaznost na jazykově příbuzné Finsko, někdy ale znějí písně tak povědomě, že mohly vzniknout i dle české předlohy. Pojďte na koncert 9. prosince do Paláce Akropolis!

  • Egberto Gismonti v Praze ukázal mistrnou hru na kytaru i klavír

    Na festival Struny podzimu zavítal sedmdesátiletý brazilský hudebník Egberto Gismonti. Během jednoho večera v krásných prostorách Anežského kláštera ukázal posluchačům ve dvou koncertech svůj mistrovský um jak ve hře na kytaru, tak i na klavír.

  • Historicky první koncert Buddyho Guye se blíží

    Ve čtvrtek 8. listopadu se splní sen všech českých bluesových fanoušků. V Praze vůbec poprvé zahraje kytarista a zpěvák Buddy Guy, jednoznačný úřadující bluesový král, poslední aktivní pamětník rozkvětu chicagského blues na přelomu 50. a 60. let, velký vzor kytarových es Jimiho Hendrixe, Erica Claptona, Jeffa Becka či Jimmyho Page.